Μοναδική στην Ελλάδα για το μέγεθος και την ομορφιά της είναι η αγαπημένη πλατεία των Κερκυραίων,η οποία διαδραμάτισε πάντοτε μεγάλο ρόλο στην ιστορία της  Κέρκυρας .Η δημιουργία της δεν οφείλεται σε λόγους αισθητικής ή πολεοδομικούς,άλλα αμυντικούς και πολεμικής τακτικής των Ενετών.Η διαμόρφωση της έγινε για να υπάρχει ευρύ πεδίο δράσης και ορατότητας  για τους αμυνόμενους στην ακρόπολη (Παλαιό Φρούριο) και ικανή απόσταση ανάμεσα ανάμεσα στο Φρούριο και στην πόλη. 

 

Ο χώρος αυτός άρχισε να διαμορφώνεται απο τους  Ενετούς  το 1516 και να δημιουργείται η πλατεία με την πρώτη της μορφή. Πρώτος όμως που καθιέρωσε τα ακριβεστερα όρια,επεκτείνοντας τον ελέυθερο χώρο που προυπήρχε και απαγορεύοντας την ανοικοδόμηση,ήταν ο Michele Sam-micheli το 1537. Η τελική διαμόρφωση της πλατείας με την επέκταση και πάλι των ορίων καώνα ι την κατεδάφιση όλων των οικοδομών που υπήρχαν στο χώρο αυτό,έγινε το 1628. Σε διάφορα χαρακτικά του 16ου και 17ου αιώνα διακρίνεται πολύ χαρακτηριστικά ο ακάλυπτος  χώρος της πλατείας.

Οι κανόνες της τότε οχυρωματιής τέχνης,για να εξασφαλίσουν την άμυνα του φρουρίου, δεν επέτρεπαν να οικοδομηθεί ο χώρος εμπρός απ’αυτό σε απόσταση βολής τυφεκίου. Επιπλέον τα καντούνια (στενοί  δρόμοι) που οδηγούν στην Πλατεία, απο το κτίριο της Ιονίου Ακαδημίας μέχρι τα Ανάκτορα, να είναι κάθετοι προς  αυτήν. Για τους αμυντικούς αυτούς λόγους απέκτησε η Κέρκυρα την υπέροχη αυτή Πλατεία, διαφορετικά  θα καλύπτόταν ο χώρος αυτός απο το λαβύρινθο των καντουνιών της παλιάς πόλης.

Η μικρή λεωφόρος  Στρατηγού Βίκτορος Δουσμάνη , που οδηγεί στην είσοδο του φρουρίου, χωρίζει την Σπιανάδα σε δύο μέρη. Το βόρειο που ονομάζεται  Κάτω Σπιανάδα ή Πλατεία Γεωργίου Α’ και το νότιο Άνω Σπιανάδα ή Πλατεία Ενώσεως που είναι και η μεγαλύτερη. Η έκταση και των δύο πλατειών είναι 42000 τετρ.μέτρα και η περίμετρος 950 μ. Περίπου.

Τ’όνομα Σπιανάδα προήλθε απο το Ιταλικό spianare,που σημαίνει επιπεδώνω και επειδή για τους αμυντικούς λόγους που προαναφέραμε κατεδαφίστικαν όλες οι οικοδομές που υπήρχαν εκεί και ισοπεδώθηκε κάθε λόφος ή ανώμαλη επιφάνεια, έγινε η πλατεία επίπεδη (spianata), με τον καιρό όμως οι κάτοικοι με παραφθορά καθιέρωσαν την ονομασία Σπιανάδα.

Την οριστική της μορφή άρχισε να παίρνει η Πλατεία στις αρχές του 19ου αιώνα, ενώ την τελική στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν ανακατασκευάστηκε με δαπάνη του κληροδοτήματος Ναπολέοντος Ζαμπέλη, τότε κατασκευάστηκε και το κιόσκι  των συναυλιών  το γνωστό μας Πάλκο της Μουσικής, στο οποίο τελείτε το βράδυ του Μ. Σαββάτου η Αναστάσιμη Ακολουθία, ένα θέαμα μοναδικό, φαντασμαγορικό και δίχως άλλο ανεπανάληπτο.

Η ασύγκριτη και πασίγνωστη αυτή πλατεία, είναι σήμερα η ψυχή και η καρδιά της πόλης. Εϊναι ο χώρος  που έχουν απεικονίσει αιώνες τώρα διάσημοι ζωγράφοι και χαράκτες. Έλληνες  και ξένοι, και έχουν γραφτεί τόσα πολλά απο ιστορικούς, περιηγητές και απλούς ταξιδιώτες. Χαρακτηριστικό είναι το ανέκδοτο που που πολλοί αποδίδουν στο Σολωμό, ο οποίος περπατούσε ένα πρωί στη Σπιανάδα και συνάντησε έναν αποκρουστικά άσχημο άνθρωπο. Τότε χωρίς λόγο γύρισε και τον χαστούκισε γιατί όπως είπε με την ασχήμια του κατέστρεψε την ωραιότητα του περιβάλλοντος... Σ’αυτή τη μοναδική πλατεία γίνονται όλες οι δημόσιες εκδηλώσεις και συγκεντρώνει την καθημερινή κίνηση των κατοίκων  και των επισκεπτών του νησιού.

Οι πληροφορίες του άρθρου είναι απο το βιβλίο του Γιώργου Χ. Σουρτζίνου "ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ, Γλωσσικές Μαρτυρίες στην Ιστορική Διαδρομή της Κέρκυρας" , απο την Ιστορική -Λαογραφική Εταιρία Κέρκυρας

Έρευνα-Επιμέλεια: Μοτσενίγος Γιάννης

 

English:

Between the city and the old castle there is so called “Spianada Square” which is not really a square but is the biggest most lively and impressive square in Greece. Its name originates from Italian word “Spianare” that means “to flatten”. The area used to be a fortification because it was necessary to have vacant area between the city and the castle. No construction was allowed to be made on this vast territory as any time military activities could take place there. It was finally shaped in 1628 and contributed in the constitution of concrete urban identity influencing the social life of Corfu. Unusual for Greece, Spianada has removed the city from the sea, creating however the liveliest part of modern life, combining trade, recreation, social activities and important happenings of the city. In the biggest open space of Spianada, you can see: Peristyle of Maitland, in the southern tip of Spianada is a simple, circular, ionic monument that was erected to honor the first English Commissioner Thomas Maitland (1816 - 1824). General and the Head of British forces of the Mediterranean, Maitland was the most difficult English Commissioner.

The peristyle as the type of monument was very popular at that time. It is the work of English military engineer G. Whitemore who also designed the Palace of Saints Michael and George, built from Maltese Stone.

The Union Square, where Easter Mass takes place and concerts from the Bands are given, while further down is the Monument of the Union of the Ionian Islands, dedicated to the union of the seven Ionian Islands with Greece, in 1864.

In the area in front of the bridge that leads to the Old Fortress, there are the statues of Schulenburg and Guilford. The marble statue of the German Marshall Schulenburg is the work of sculptor Gorradini and it was erected to honor the Marshall. His contribution was of great importance since he defended the city in the siege by the Turks in 1716.

In front of the Dorian peristyle of the Palace of Saints Michael and George, there is a bronze statue of Lord Frederick Adam, one of the well-known English Commissioners, who we know from the important technical work that he materialised for the city, like the aqueduct. The statue is the work of sculptor Pavlos Prosalentis. The characteristic movement of the statue’s hand towards the water that falls in the small lake refers to the English Commissioner’s important technical work in the city.

The cricket court occupies a big part of the square. The love of the Corfiots for cricket is of British origin from the period of English domination (1814-1864).

Nowadays it is one of the most popular places in town for visitors and the meeting point for most social gatherings. Three important historical periods are surrounding the square in stone: The City Palace that reflects the British era in the history of Corfu, The Old Venetian Castle and “French” Liston with its beautiful arches lightened by Venetian lanterns. 

 
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το corfu2day.gr είναι το Κερκυραικό Portal που βρίσκεται μαζί σας απο το 2013. Στα 4 αυτά χρόνια της πορείας του,προσπαθεί-και πιστεύουμε τα έχει καταφέρει- να αναπτύσει μία πλούσια,ανεξάρτητη θεματολογία για όλα όσα συμβαίνουν ή θα συμβούν στο νησί.

Με άποψη,με χιούμορ,ανεξάρτητο και με μοναδικό στόχο την εύκολη και αξιόπιστη ενημέρωση σας,ήρθε πάλι κοντά σας ανανεωμένο και φρέσκο με διάθεση να καλύψει όση περισσότερη θεματολογία είναι δυνατό. Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας και να στέλνετε δελτία τύπου στο email: info@corfu2day.gr.

Με εκτίμηση, η συντακτική ομάδα.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θα χαρούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας!

­